Alevice  İnancımız ve Direncimiz

Alevice İnancımız ve Direncimiz

Alevice  İnancımız ve DirencimizTahsin SUBAŞI / Johannesberg İsmail Kaplan tarafından hazırlanan, alanında ilklerden olan bu çalışma, okunduğunda...

A+A-

Alevice  İnancımız ve DirencimizAlevice  İnancımız ve Direncimiz

Tahsin SUBAŞI / Johannesberg

İsmail Kaplan tarafından hazırlanan, alanında ilklerden olan bu çalışma, okunduğunda bir çok soru’nun yanıtına’da ışık tutacaktır. Alevice  İnancımız ve Direncimiz  isimli kitabımızın içeriği hakkında detaylı bilgi vermeden yazarı hakkında kısa bilgi vermekte yarar var.

İsmail Kaplan, 1950 Tokat/ Niksar Gülbayır (Zeraa) köyü doğumlu. Niksar Ortaokulu ve Tokat lisesinden sonra 1967-1972 yıllarında İstanbul Teknik Üniversitesini bitirdi. Doktora çalışmaları için Almanya ya gelen yazar, bir süre Türk danışman olarak çalıştı. Bochum’da ikinci bir yüksek okul eğitimini başarı ile bitirerek 1986 da Sosyal Pedegog oldu. 1988-1999 yıllarında Hamburg Çalışma Sosyal Senatörlüğünde (Senatöre doğrudan bağlı) uyum proğramı koordinatörü olarak çalıştı. 1990’da Hamburg Alevi Kültür Merkezi’nin ilk başkalığını yaptı. 1999 Ağustos’un da AABF ‘nin Eğitim ve Proje bölümünü kurdu ve halen bu görevini sürdüren İsmail Kaplan’nın 2004‘te yayınlanan ’’Das Alevitum” adlı kitabı var. Kaplan’nın Almanca ve Türkçe  kitap ve dergilerde makaleleri yayınlanmıstır.

İsmail Kaplan Almanya’da  Alevilik derslerinin yasal olarak gerçekleşmesinde ve Alevilik ders proğramı’nın hazırlığında öncü rol oynadı.

Kaplan’nın ’’Alevice İnancımız ve Direncimiz’’ adlı kitabında;

* Alevi kimliği ve etkileri

* Alevi inancının temelleri

* Alevi inancını kaynakları ve Alevilerde Tanrı kelamına (kutsal kıtaplara) bakış

* Aleviliğe giriş

* Alevi ibadeti : Cem

* İnanca yönelik Alevice duruşlar

* Var olmaya yönelik Alevice duruşlar ( Sosyal ve politik duruşlar)

* İnançlar arası dialoğlarda Alevice duruşlar.

* Alevice duruşlara yönelik tepkiler. (övgüler,istekler,iftiralar,tehditler,hakaretler)

* Geleceğe bakış  (Avrupa Alevi Örgütlenmesine Genel Bakış)

bir çok ana başlık tek tek değerlendirilip  okuyucuya temel bilgi olarak sunulmuş.

Kitapta gözardı edilmemesi gereken en önemli ayrıntı, baştan sona kullanılan dilin ( Türkçe’nin ) herkesin anlayabileceği yapıda olmasıdır. Yazar ulaşacağı kitlenin, özellikle Almanya’da bulunan 2. ve 3. kuşağın anadil sorununu dikkate alarak daha anlaşılır bir dil kullandığını ve başarılı olduğunu düşünmekteyim.

"Bir inancın temel ilkelerini tarif etmek kişisel değil toplumsaldır"

Yazarın kitabın ismine yönelik açıklamayı ve Aleviliğin tanımını kitaba başlarken yapması aynı zamanda yazarın duruşunuda göstermektedir.

"Alevice" Alevi insanının terminolojisi demektir.

"Alevice" Alevi insanının yaşamında Alevi öğretisi ve değerlerini iç içe yaşaması ve sahiplenmesidir.

Alevi öğretisi kavranmadan da alevi olunur; ancak "Alevice’’ olunmaz, kendinden emin olunmaz ve asimilasyona karşı direnç gösterilmez .’’

Ayrıca, yazar Aleviliği tanımlarken,  Almanya Alevi Birlikleri Federasyonu’nun Mayıs 1998 de kabul ettiği tanımı ele almış fakat bu tanımın yeterli olmadığını , tanımın  Alevi insanı’nın kimlik yapısını inancını ve ibadetinin ana hatlarını ortaya koyduğunu belirtmiştir.

"İbadeti CEM olan herkes Alevidir"

Yazar, Aleviliğin tanımını ve Alevice duruşu anlatırken Hz.Ali’nin adalet anlayışına, Hacı Bektaş Veli’nin eline sahip ol , diline sahip ol , beline sahip ol  ikesine, Hallac-ı Masur’un En-el hak ile insan’nın özünde Tanrı’yı gören bir inanç vurgusuna ve  Yunus Emre’nin , Pir Sultan Abdal’ın, Nesimi, Mahsuni, Nimri dede, Sıdkı dede, ve başka şairlerin,ozanların şiirlerinden alıntılar yapması,  ayrıca kitabın kapak resmini hazırlayan Songül Engin’nin, kitabın 89. sayfasında Hz. Muhammed Kırklar kapısında, 91.sayfasında Hz. Muhammed tabakta üzüm eziyor isimli çalışması, yine kitabın 62. sayfasında;

Alevilerde Hak Muhammed Ali ve insan olma inancı

İsmail Kaplan’nın kendi çizdiği şema ile maddeler halinde anlatımı kitaba bir bütünlük kazandırmıştır.

Alevilik insanı merkeze yerleştirmiştir ve dolayısı ile herşeyi insanda arar. İnsan olmanın Alevilikteki yolu, dört kapı ve kırk makam’ı , özü ve sözü ile gerçekleştirmekten geçer.

Merkeze yerleştirdiği insanda kamil insan olma yolunda en önemli üç kötülüğün yenilmesi gerekmektedir.

1- Hırs ,
2- Tamah,
3- Nefis .

Bunları yenmek için insan’nın Rehber’e ve Pir’e ihtiyacı vardır.

Bunlar insan-i kamil olma sürecinin başlangıcıdır.

Aradığı insan ise, bilgi ve irfanla donanmış, kendini bilen, gerçeği tanıyan, doğruyu yanlıştan ayıran, gönül gözüyle gören, gönül kulağıyla dinleyen, Doga’dan rızalık, Toplum’dan rızalık, Kendimizle rızalık, Tanrı ile rızalık, her adımda rızalık alan hakikat peşinde arif insandır.

Yazarımız bu vurguları kitapta önemle yapmıştır.

Buyruk ve Kur-an İlişkisi ayrı bir başlık altıda Ve alt başlıklarla detaylı dikkate değer net bilgilerle verilmiş .

Yazar İsmail Kaplan, yaklaşık 300 sayfalık kitabın bir bölümünü de Avrupa Alevi Örgütlenmesine ve Almanya Alevi Birlikleri Federasyonu’nun iç çalışmasına ayırmış.

* Avrupa Alevi Örgütlenmesine Bakış
* AABF Dedeler / Analar Çalışma Proğramı
* Almanya’da Okullarda Alevilik dersleri
* Almanya’da Alevilik Dersleri Ders Üniteleri
* AABF’ye  gelen yazılar ve verilen yanıtlardan seçmeler

Bu ana başlıklar altında;

Almanya Alevi Örgütlenmesi’nin başlangıcından bu güne geçirdiği aşamaları çok önemli ara başlıklarla vurgulanmış.
 
Özellikle ’’ ÇIĞLIK “ olarak değerlendirdiğim bir parağrafı aktarmakta yarar görmekteyim.

Örgütlerin uzun vade’de etkili ve kalıcı çalışmalar yapabilmeleri;yeni kadroların yetiştirilmesine ve henüz Alevi örgütlerine girmemiş olan yetişmiş kadroların örgütlere kazanılmasına bağlıdır. (...)

Aksi durumda , kurulmuş olan örgütler, yakın bir gelecekte ya kapanacaklar ya da yaşlı Alevilerin bir süre daha oyalanabilecekleri “ KAHVEHANELERE ’’  dönüşeceklerdir

Değerli yazarımız İsmail Kaplan’nın bu düşüncesine katılmamak mümkünmü.

Sonuç: Kitabın başından sonuna baktığımızda iki bölüme ayırmamız mümkün.

1. Bölüm: Alevilik

2. Bölüm: Avrupa Alevi Örgütlenmesi ve AABF

Yazarımız İsmail Kaplan bir çok ana başlığı 300 sayfaya sığdırmayı başarmıştır. Başlıkları, geniş bir araştırma sonucunda  ve bir çok kaynaktan yararlanarak koyduğu ortadadır.

Alevi örgütlenmesi’nin içinde olan herkes bilmektedir’ki İsmail Kaplan Almanya okullarında Alevi çocuklarına Alevilik dersleri verilmesi ve okullarda dersliklerin açılması, bu dersler için öğretmen adaylarının özel bir proğramla yetiştirilmesi konusunda en önde gelen ve çalışmaları olan ve bu çalışmalara devam eden çok ömemli bir isim. 

Alevice İnancımız  Ve Direncimiz 

Öncelikle Alevi-Bektaşi Kültür Merkezleri’nin Kütüphanelerinde sonra kendi Kütüphanemizde ve müsahibimizde, dostlarımıza da hediye edilmesi gerekli bir kitap.

Alevilik ve Almanya Alevi örgütlenmesi hakkında bilinmesi gereken konularda önemli bir boşluğu dolduran, ’’kaynak kitap” özelliği olan bir çalışma.

Hizmetin Hak’ka yazılsın Sevgili İsmail Kaplan

Sagol,  Varol

Kaynak olan tüm canlara Aşk-ı Niyaz ederim

Tahsin SUBAŞI

***

İsmail Kaplan, Alevice –İnancımız ve Direncimiz

Yayınlayan: Almanya Alevi Birlikleri Federasyonu, Köln, 2009.

İsteme adresi: AABF- Stolberger Str. 317, 50933 Köln

Tel.: 0221 9498560, E-mail:

<!--

var prefix = 'ma' + 'il' + 'to';

var path = 'hr' + 'ef' + '=';

var addy38163 = 'info' + '@';

addy38163 = addy38163 + 'alevi' + '.' + 'com';

var addy_text38163 = 'info' + '@' + 'alevi' + '.' + 'com';

( '' );

38163 );

( '' );

//-->n

<!--

( '' );

//-->

<!--

( '' );

//-->

312 Sayfa, Perakende Fiyatı: 12,- €, Toptan fiyatı: 8,-€

KAYNAK : Alevihaber.com - 13 Ocak 2010

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.