Kenanoğlu yazdı: Pınar Fidan’ın yaptığı mizah bizi neden bu kadar rahatsız etti?

Kenanoğlu yazdı: Pınar Fidan’ın yaptığı mizah bizi neden bu kadar rahatsız etti?

HDP İstanbul Milletvekili Ali Kenanoğlu, stand up gösterisinde Aleviler için kullandığı ifadeler nedeniyle büyük tepki toplayan Pınar Fidan ve sonrasında yaşanan tepkileri yazdı. Fidan'ın

A+A-

HDP İstanbul Milletvekili Ali Kenanoğlu, stand up gösterisinde Aleviler için kullandığı ifadeler nedeniyle büyük tepki toplayan Pınar Fidan ile ilgili bir yazı kaleme aldı.

Kenanoğlu, “Birçok yönüyle Pınar Fidan vakası ve Alevilere Hakaret Hakkı” başlıklı yazısında, Pınar Fidan’ın konuşmaları, gösterilen tepkiler ve sonrasına dair görüşlerini belirtti.

Kenanoğlu’nun yazısının tamamı şöyle:

“18 Mart akşamı sosyal medyada bir görüntü yayılmaya başladı, Pınar Fidan isimli bir stendapçı sahnede bir şeyler anlatıyor, onu izleyenler de anlattıklarına kahkahalarla gülüyorlardı.

Peki bu stendapçı ne anlatıyor ve bu insanlar neye gülüyordu?

(Burada hiçbir gülme yok)

(Gülüşmeler)

(Gülüşmeler sürekli devam ediyor)

(Gülüşmeler ve alkışlar)

(kahkahalarla gülüşmeler)

Bu videoyu izlediğimde hatta her izlediğimde asabım bozuluyor, öfkeleniyorum, bunu izlediğim akşam gece geç vakitlere kadar uyuyamadım.

İnsanlar yoğun olarak sosyal medyadan bu stendapçıya tepkiler gösteriyordu, bu stendapçı bunun üzerine bir mesaj yayınlayıp kendisinin de Alevi olduğunu ve ironi yaptığını söyledi.

Aleviler ve Mizah

Alevilerde mizah önemli bir yer tutar. Bektaşi fıkraları diye kamuoyunda da anlatılan ve çoğunlukla bir araya geldiğimizde birbirimize anlattığımız fıkralar içerisinde çokça yer almaktadır.

Özellikle Alevilerin inanç önderleri olan cemde posta oturtup niyaz verdikleri Dede’lerle ilgili üretilmiş çokça fıkra bulunmaktadır ki birçoğu da onların Pirlik yönüyle ilgilidir.

Demem o ki mizah Alevilerin bilmediği, alışık olmadığı bir anlatım, iletişim yöntemi değildir. Bizzat sohbetlerinde en önemli yer tutan ve kendileri üzerine de yaptıkları bir anlatımdır.

Tabi ki bunun yanı sıra Aleviler üzerinde üretilmiş ve çoğu zaman da Alevilerin katliamlarına gerekçe oluşturan ve mizahlara da konu olmuş anlatılar bulunmaktadır. Örneğin Güner Ümit ve Mehmet Ali Erbil de Televizyonda mizah yapmışlardı. Onlar tarihi süreçlerde Alevilerin katledilmesine gerekçe olarak kullanılan “mum söndü” iftirası üzerinden mizah yapmışlardı, Pınar Fidan ise Alevilerin katliamını bizzat mizah konusu yapmış.

Güner Ümit ve Mehmet Ali Erbil Alevilerden görmesi gereken en sert tepkiyi gördüler ve kamuoyu vicdanında hak ettikleri cezaya çarptırıldılar. Her ne kadar bu durumu paraya çevirip Mehmet Ali Erbil’i affetmeye kalkan Aleviler ortaya çıksa da onlar da Mehmet Ali Erbil’le aynı muameleyi gördüler.

Tabi ki Mehmet Ali Erbil ve Güner Ümit doğrudan bilinçaltlarındaki Alevi algısıyla o iğrenç mizahı sergilemişlerdir. Pınar Fidan ise kendi beyanına göre bu durumu eleştirmek için bu mizahı yapmış. Yani Pınar Fidan’ın durumu diğerlerinden çok farklı.

Peki Pınar Fidan’ın yaptığı mizah bizi neden bu kadar rahatsız etti?

Bir defa şunu ortaya koymak lazım Alevi toplumu, üzerinde kolaylıkla laf söylenen, değerleriyle dalga geçilen, bir yalan ve iftirayla katledilen bir topluluk olarak görülmekte ve böyle davranılmaktadır. Alevi toplumunun maruz kaldığı ve mizaha konu olan iftiralar halen dahi sürmekte ve özellikle Sünni toplumun büyük bir kesimin bilinç altında yerini korumaktadır.

Eğer Alevi toplumu üzerindeki iftiralar ve katliamlarla yüzleşilmiş, bir yara kapatılmış, yürek acıları bir nebze bile olsa soğutulmuş olsa kimsenin bu kadar zoruna gitmezdi. Ancak tam da burada Müslüman toplumun sinir uçlarına dokunmaktan çekinildiği bir ortamda Alevi ye bu kadar kolay dokunmak hepimizin zoruna gitmiştir.

Bu stendapta sadece Madımak yoktur.

“ALEVİLERİN ACILARI TAZEDİR; BU YARALAR ÜZERİNDEN MİZAH YAPMAK NE VİCDANİ NE DE İNSANİDİR”

Bunlar içerisinde otele tıkıp hepsini yakabilirsin söyleminin ironi olduğuna inanıyorum, çünkü Alevi olduğunu ve siyaseten de sosyal demokrat görüşlü olduğunu tahmin ettiğim (videonun devamındaki söylemlere istinaden) kişinin bu söyleminin ironi olduğunu anlayabiliriz. Ancak diğer sözler ironi yapmaya ihtiyaç duyulmayan ve Alevilere kolayca ve yaygınca söylenen sözlerdir.

Videonun bu kısmında sinirlerimi hoplatan ise çok komik bir durum varmış gibi kahkahalar atılmasıdır. Madımak katliamının hatırlatıldığı bir noktada insanların kahkahalarla gülmesi azıcık Alevi duygusu azıcık insani duygusu olan herkesi yerinden hoplatacak ve öfkelendirmeye yetecek bir durumdur.

Alevilerin acıları tazedir, yaraları açıktır, bu yaralar üzerinden mizah yapmak ne ahlaki ne vicdani ne de insanidir. Bunu ironi olarak yaptığınızı söyleseniz bile oradaki kahkahalar acıları taze, yaraları açık insanların yaralarına tuz basmaktan öte bir şey değildir.

Madımak katilinin daha dün serbest bırakıldığı, Madımak Annelerinin hala gözyaşı döktüğü bir ortamda bu durumu kahkahalarla karşılamak en hafif ifadeyle vicdansızlıktır.

Pınar Fidan Alevi düşmanı değil çokbilmiş geçinen bir ukaladır

Pınar Fidan gibi çokça Alevi tanırız biz, geldiği toplumu eleştirmeyi marifet sayan, onların inancını beğenmeyen, toplumsal mücadelesini küçümseyen ve onların siyasi tercihleriyle dalga geçen çokça çokbilmiş tanıyorum.

Pınar Fidan kendince Aleviliği aşmış ve dönüp onları eleştirmeyi marifet sayan ve piyasada çokça bulunan ukala birisidir. Bu ukalaların ne Alevilikten haberi vardır ne de Alevilerin sosyolojik gerçekliliklerinden, bunlar kendilerinde çokbilmiş dünyalarından Alevi toplumuna bakar ve kolaylıkla, acımasızca eleştirirler.

Bu anlamıyla Pınar Fidan ve benzerlerine önerimiz toplumun gerçeğinden uzaklaşarak ne demokrat olabilirsiniz ne de entelektüel, entelektüellik topluma tepeden bakarak yargıda bulunmak değildir.

“LİNÇ KÜLTÜRÜNE BİR KEZ DAHA TANIKLIK ETTİK”

Pınar Fidan’a eleştirilerin dozu ve karşı eleştiriler

 Videonun yaygınlaşmasıyla birlikte Pınar Fidan sosyal medyada eleştirilmeye başlandı ve yine her zamanki gibi linç kültürü içerisinde saçma sapan işler de yapılmaya başlandı.

Bu linç kültürünün Aleviler içerisine nasıl sirayet ettiğine bir kez daha tanıklık ettik. Pınar Fidan’a cinsel içerikli küfür ve hakaretler yapılırken kimi fotoğrafları sosyal medya hesaplarında teşhir edilmeye başlandı.

Bu linç girişimi Alevilerin bir yöntemi olamaz, bir kadının kimi fotoğrafları yaygınlaştırılıp bunlar üzerinden cinsiyetçi ve gerici yaklaşımlar sergilemek bir Alevinin yapacağı iş değildir. Bu anlamda herkesin bu çirkin yöntemden vazgeçmesini söyleyip bu yapılanları da kınadığımı belirtmek istiyorum.

“SAVCILARI GÖREVE ÇAĞIRMAK DOĞRU DEĞİL” 

Diğer taraftan da savcıları göreve çağırmak ve Pınar Fidan hakkında suç duyurusu çağrısı yapmak da doğru değildir. Pınar Fidan bir Alevi düşmanı değildir, haddini aşan ukala bir zevzektir.

Pınar Fidan’ı kime şikâyet edeceğiz, Pınar Fidan’ın ironi yaptığı madımak katliamındaki katili affeden ve buna sessiz kalan Hükumete mi?  Madımak katliamının hesabını sormayan yargıya mı? Madımak katilini serbest bırakılmasına sessiz kalan hatta bunu onaylayan havuz medyasına mı?

“ELEŞTİRİYE TABULARIN OLUŞMASINA NEDEN OLAN TOPLUMLARDAN BAŞLANMALI”

Bunları söylemişken bir söz de bizim Pınar Fidan’ı eleştirmemizi eleştirenlere

Bu arkadaşların Alevilerin hislerini anlamadığını bir kez daha anlamış olduk. Bu arkadaşlar Demokratik olmayan bir ülkede, her türlü toplumsal ve dini tabuların yıkılmasını en kolay eleştirilen Aleviler üzerinden yapılmasına onay vermek yerine işe zor olan yerlerden başlamayı tavsiye ederiz. Bu ülkede dini ve kimi toplumsal tabuları yıkmanın yolu bu işe, zaten her fırsatta ve en kolay bir şekilde eleştiriye, alaya maruz bırakılan Aleviler üzerinden başlamak değil tam da bu tabuların oluşmasına neden olan toplumlardan başlamaktır.

“ALEVİLERE YÖNELİK DİĞER HAKARETLERE KARŞI DA AYNI DUYARLILIĞI BEKLİYORUZ” 

Bu vesileyle bir sözümüz de Alevileri mizah malzemesi yapmayı ve tabuları yıkmak için eleştirmeyi bu kadar kolay görenler gibi stendapçı bir kadını bu kadar kolay eleştirenleredir. Bu arkadaşların Akit gazetesinin Aleviler yönelik hakaretleri, Madımak katillerinin affedilmesi, cemevine polisin girip işemesi gibi Alevilere yönelik diğer hakaretler için de aynı oranda duyarlılığa bekliyoruz. Pınar Fidan’a saldırmak kolay, zor olan ise bizzat Hükumet eliyle, onayıyla ve göz yummasıyla Alevilere yapılan hakaretlere karşı söz söylemektir.

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.