Seyid Ali Akyol

Seyid Ali Akyol

Din ve İnançlarda Kurban

A+A-

Tarihin çarkları döndükçe, insanın KURBAN fikriyatı değişti Günümüzde Kurban, Allahın birliğine inanan ve dünya çapında tanınan Yahudi, Hıristiyan,ve Müslüman dinine bağlı her bireyin temel inanç öğelerinden başta gelenidir. Özelikle yirminci yüzyıldan sonra, Asya Avrupa ve Afrikada adete din gibi yorumlanan çeşitli ideolojiler uğruna milyonlarca insan KURBAN edilmiştir. Bu katliamlar, 'dan biri olan yahudilerin naziler tarafından yakılarak, Alevlerin ise Müslümanlar tarafından yakılarak imha edilmelerine anlamlı bir şekilde bir nev-i yakılarak KURBAN edilen, manasına gelen holocaust denilmiştir. Hıristiyanlıkta, Isa mesihin gelişiyle birlikte KURBAN uygulaması sona ermiştir. KURBAN kesme uygulaması yoktur. Hz insanın çarmıha gerilemesi oğul olarak var sayılan insanın babasına KURBAN edildiği kabul görülmüştür bunun atinde insanın kanı şarap ettiyse Ekmek olarak kilise merasimi içerisinde yerini almıştır. Bundan başka bazı kiliselerde, kutsalik affedilen kişilere KURBAN vermek maksadı ile mum yakma ritüeli adet halini almıştır. Yahudiler fısıh denilen bayramlarında günahların bağışlanması için KURBAN keserlerdi, semavi dinlerin ilki olarak varsayılan yahudilikte koç ,sığır, güvercin gibi hayvanlar KURBAN edilirken ekmek ve çörek de lokma olarak veriliyordu. Ayrıca sembolik olarak günahlarını bir keçiye yükleyerek çöle salıverip bu keçiye günah keçisi ismini veriyorlardı. Halk arasında Günah Keçisi söylemi buradan gelmektedir Romalılar tarafından Süleyman mabedinin yıkılmasından sonra İsrailoğulları kurban ibadetinin son vermişlerdir bunu dini bir gereklilik olmaktan çıkarmışlardır. Müslümanlıkta kurban ibadeti dinin bir gereği olarak kabul görmüş ve bu gereklilik halen devam etmektedir Alevilik'te kurban ibadetinde amaçlanan bir canım canına kıymak değil kendi nefsini tiğlamasidir. Allah'a yakın olmanın en güzel yönü Mansur darında ikrar verip ikrarında durmaktır, Erdemli Olmaktır, insanı sevmektir. Alevîler Ramazan orucunu tutmayıp Ramazan bayramınıda kutlamaldıkları halde toplumsal baskı nedeniyle süreç içerisinde bu ayı ve Bayramı kısmen de olsa kabullenmek zorunda kalmışlardır Özellikle kentliler iyi komşuluklar nedeniyle ilişkiler temelinde bu Bayramı kutlama gereksinimi duymuşlardır. Aliler de kurban yapmanın da kuralları vardır her zaman istediğin gibi kurban adanamaz özellikle kurban kesecek Canlar içerisinde dargın Küskün olmayacak şekilde Rızalığa dayalı, kurban kararı alınır ve uygulanir Alevilikte rızasız lokma yenmez,kesilen bu kurbanın kapı komşuya ve özellikle de fakirlere dağıtılması gerekiyor ikrar kurbanları vardır, Bu kurbanlar yapılacak bir Cem esnasında gelen bütün canlara lokma olarak sunulur Ayrıca görgü kurbanı Matem kurbanı, Düşkün kaldırma kurbanı, Abdal Musa kurbanı, dardan indirme kurbanı, müsaip kurbanı gibi düzenlenen Cem törenlerinde kesilen kurbanlar vardir bu bir nevi Cem lokmasidir, brahim Peygamberin oğlu İsmail'i kurban etme istemi kendi varlığını Tanrı varlığında eritme istemidir Tanrısıyla bütünleşme istemidir hakk ile hak olma istemidir. Benim gönlümde yatan Alevilikte tıpkı Hıristiyanlıkta ve Yahudilikte olduğu gibi KURBAN ve KURBAN ibadetine son vermesidir. Kurban yerine her bölgedeki İnsan kendi toplumuna fakirlere lokma dağıtması, fakirlere yardım etmesi, kurumlar aracılığıyla katkıda bulunularak yaşlılara, çocuklara, hastalara katkı sunması, katkı sunmak insanı değerlere sahip çıkmak, en erdemli davranış ölür diye düşünüyorum Aşkı Niyazimla seyid Akyol

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.